søndag 14. november 2010

Japan Day

23. oktober ble det arrangert "Japan Day" ved UiB.
3 uker senere setter jeg meg endelig ned og skriver om det.
Bedre sent enn aldri, antar jeg. Bortsett fra at nå klarer jeg ikke huske alt jeg skulle skrive. Oh well, sånn går det.

Det var altså oss japanskstudenter som arrangerte denne dagen. Meningen med det hele var å synliggjøre faget for resten av verden, i tillegg til å vise frem forskjellige aspekter av Japan. Selv var jeg ikke en del av styret, så jeg gjorde mest som frvillig på selve dagen. Det besto av å sette i stand boder på morningen, rydde på kvelden og hjelpe til med diverse boder i løpet av dagen.

Ved de forskjellige bodene kunne de besøkende få informasjon om Japan, japansk undervisning i Bergen, cosplay, japanske leker, mote og japnsk språk. Det var muligheter for å smake sushi og grønn te, lære origami, prøve yukata, og få navnet sitt (eller andre ord) skrevet i kanji. Det var flere japanere til stede ved arrangementet som hjalp til ved bodene for te, origami, yukata og kalligrafi. I tillegg var det også flere kampsportklubber som hadde oppvisninger. Vi fikk se kendo (sverd), aikido, karate og kyudo (bueskyting).

De bodene som jeg hjalp til på var leker, mote, informasjon om Japan og sumo. Hmm, tror ikke jeg nevnte sumo i stad. I gymsalen så kunne de besøkende ta på seg slike polsterte sumodrakter og ha leke-brytekamper mot hverandre. Det var ganske morsomt å se på. På slutten av dagen ble det holdt en sumoturnering hvor deltakerne kunne vinne manga og japansk snop.

Alt i alt var "Japan Day" en suksess. Det kom mange flere folk enn vi hadde forventet, og oss studenter hadde det gøy. Win-win. Skulle bare ønske jeg kunne gjøre denne bloggposten litt mer spennende, men jeg glemte helt å ta bilder!

Men, vent! Dette er min tredje post i denne bloggen, noe som betyr at jeg har skrevet hele 2 poster mer enn jeg trodde jeg kom til å gjøre!

Yay!

2 kommentarer:

  1. http://ankichan.wordpress.com/2010/10/24/a-few-interesting-things-and-the-end-of-the-world-apparently/
    E har nun bilder frå dagen XD Si ifra om du ser nun du kjenne XD

    SvarSlett
  2. Eg ser så lost ut på det bildet XD

    SvarSlett